Koncepce 1. stupně
„Dítě v úctě přijmout, v lásce vychovat, ve svobodě propustit.“
Snažíme se ukázat, že učit děti lze i jinak než sezením v lavicích.
- všestranný rozvoj dítěte – cit, vůle a myšlení v rovnováze
- podporovat vnitřní motivaci dětí – neučit se pro známky, při ověřování výstupů je iniciativa na dítěti, bez soutěžení a srovnávání ze strany učitele
- důraz na aktuální popisnou zpětnou vazbu, vysvědčení formou slovního hodnocení, pravidelné trojstranné konzultace (pedagog-rodič-dítě)
- bezpečné prostředí, vzájemná respektující a nenásilná komunikace, jasně vymezená společně utvářená pravidla na kterých se neustále pracuje, děti oslovují dospělého jménem a tykají si s ním
- demokratické prvky školy – tzv. kruhy (informační, sdílecí, řešící, krizový)
- respekt k individualitě – děti mají možnost postupovat svým vlastním tempem a využít výhod, které přináší věkově smíšená skupina (mladší se učí od starších, ví, kam směřují, starší si mohou s mladšími procvičit něco, čemu nerozumí apod.)
- důraz na měkké dovednosti (komunikace, spolupráce, sebeřízení, řešení problémů, tvořivost) a kritické myšlení
- děti spolupracují na projektech napříč ročníky (např. slavnosti, divadlo, zahrada…)
- učit se všemi smysly, na skutečných věcech, v souvislostech – na výpravách, výletech, exkurzích, navštěvujeme lidi, kteří nám mohou něco předat (lesník, včelař, farmáři.. ), ale i v dílnách, kuchyni či obchodě
- budovat intenzivní vztah k přírodě a světu
- návaznost na chod roku – prožívání změn v přírodě a také slavnosti v průběhu celého roku (společné akce pro školu, školku, rodiny dětí)
- inspirace: intuitivní, waldorfská, zážitková a lesní pedagogika, Učíme se venku, Hejného matematika
- epochové učení (měsíční bloky matematiky, češtiny apod.)
- bez učebnic – epochové sešity a portfolia, pracovní listy a sešity
- učení v rytmu a pohybu (např. násobilka, vyjmenovaná slova, říkanky, písničky…)
- specifika při zavádění písmen – nejprve velká tiskací, pak malá tiskací, nakonec psací (2.-3. ročník), více o čtení zde
- psaní – kreslení forem, voskové bločky (špetkový úchop), později přechod na plnicí pero
- zařazujeme konkrétní činnosti, které jsou záměrně vybrané tak, aby rozvinuly dítě v daném vývojovém stadiu (skákání přes švihadlo, pletení, háčkování, vyšívání, hra na flétnu, stavba domu…) a podpořily např.: rozvoj hrubé a jemné motoriky, vyhranění laterality, propojení mozkových hemisfér, správné dýchání, držení těla
- velká část výuky ve všech předmětech probíhá venku po celý rok
- dva cizí jazyky (AJ, FJ nebo ŠJ) od 1. třídy, první tři roky formou říkanek, písniček, her, jazz chants (sluchová nápodoba, melodie jazyka, výslovnost), psaní a čtení od 4. třídy, pedagog mluví na děti v cizím jazyce
- průběh dne:
ranní kruh
rytmická část,
pohybové hry,
pak zhruba 1,5 hodinový blok epochy,
35 min. přestávka,
kratší výukové bloky (jazyky, pracovní činnosti, hudebka, výtvarka, mezipředmětové projekty…)
družina venku
Roční studijní plán
- každý ročník má svůj studijní plán, tzv. cestu (mají různou grafickou podobu), kterou znají děti už od začátku školního roku a zaznamenávají do ní své individuální pokroky
- jednotlivé body vychází z našeho ŠVP a RVP, některé se procvičují celý rok, děti mají prostor postupovat svým tempem (splnění některých výstupů je možné přesunout do dalšího ročníku), jsou vedeny k přebírání zodpovědnosti za plnění svého plánu
aktualizace – září 2024