Koncepce 2. stupně
Ve školním roce 2024/2025 máme žáky v 6. – 9. ročníku.
NAŠE PŘEDSTAVA O FINÁLNÍ PODOBĚ 2. STUPNĚ
Plánovaná kapacita naplněného druhého stupně je cca 40 dětí, věkově smíšený kolektiv chlapců a děvčat ideálně ve vyrovnaném zastoupení.
Časový plán výuky
Výuka probíhá ve dvou studijních skupinách. Rozvrh dne je rozdělen do třech bloků viz tabulka. Každý blok se skládá ze dvou 45 minutových učebních hodin. Studijní skupině o max. 20 žácích se věnuje buď jeden, nebo dva pedagogové v tandemové výuce. Kromě kmenových učitelů počítáme se zapojením externích odborníků z praxe.
3-4 týdny jsou vyhrazeny výjezdům mimo prostředí školy po vzoru Přírodní školy – jeden podzimní výjezd, jeden zimní výjezd, 1-2 týdny v červnu jsou věnovány závěrečné expedici.
V průběhu roku probíhá učení dle rozvrhu:
Ranní blok | přestávka | Dopolední blok | oběd | Odpolední blok | ||
90 min | 30 min | 45 min | 45 min | 30 min | 90 minut | |
Po | Epochové vyučování – téma | M | Cj | Umění | ||
Ut | Epochové vyučování – téma | Čj | Cj | Řemesla | ||
St | Epochové vyučování – téma | Cj | Kruh sdílení | Epocha | ||
Čt | Exkurze k tématu | Exkurze | Exkurze | Exkurze | ||
Pa | Epochové vyučování – téma | Cj | Řešící kruh | Sport |
Každý den začíná informačním kruhem 10-15 minut, kdy se informuje o aktuálním denním plánu a běžné agendě.
Po něm následuje hlavní ranní blok – epocha (viz níže), který má svůj rytmus a strukturu. Je zaměřen na setkávání se s novými poznatky a jevy. U přírodovědných okruhů využíváme fenomenologickou metodu poznání. (Jeden den pozorování zkoumaného jevu, analýza a zápis až další den.)
Dopolední blok je věnován zejména matematice, českému jazyku a cizím jazykům – s důrazem na procvičování a opakování. Tyto předměty se prolínají i epochovým vyučováním.
Odpolední blok je zaměřen na umění (hudba, výtvarné aktivity, rukodělné práce, divadlo), řemesla, pěstitelství, tělocvik, informatiku, případně aktivity navazující na ranní epochu.
Tematické okruhy
Hlavní vyučování probíhá epochově. Epocha na zvolené téma trvá většinou 4 týdny v závislosti na náročnosti tématu. Důraz se klade na učení v souvislostech. V epoše se může prolínat více témat najednou, hledají se vzájemné souvislosti. Vytvářejí se myšlenkové mapy (Barevné sítě poznání).
Inspirací pro témata epoch mohou být např. Velké myšlenky (Vztahy, Peníze, Média aj.) nebo Velké otázky (Záhada času, Tvůrčí vesmír, Věda a pravda).
Učení se v přírodě
Během celého roku je plánováno několik týdnů na výjezdy do neznámého prostředí. Zbylá výuka bude probíhat jak ve třídách, tak hlavně v přírodě okolo Chotěboře. Na jeden den v týdnu je plánována exkurze do blízkého okolí. V údolí řeky Doubravy bude k dispozici prostor přírodní zahrady s venkovními učebnami, vodním biotopem, pomůcky pro environmentální výchovu v zahradě i v lese, farma drobného zvířectva.
Projektová výuka
Rozsáhlejší projekty jsou koncentrovány zejména do výjezdových týdnů (skupinové projekty). V rámci celého trvání druhého stupně by také každý žák měl vytvořit 2 individuální roční projekty.
VÝSTUPY A JEJICH OVĚŘOVÁNÍ
V každém ročníku žáci plní odborné zkoušky, jejichž okruhy jsou předem známé a vychází z RVP. Ověřování probíhá písemnou či ústní formou, kolokviem či společným přezkoušením celé učební skupiny. Splnění některých zkoušek je podmínkou pro účast na závěrečné expedici.
DEMOKRATICKÉ STRUKTURY
Informanční kruh – koná se každý den před začátkem vyučování, doba trvání 10-15 minut. Slouží k informování všech členů o novinkách ve škole a programu dne, je povinný pro všechny.
Řešící poradní kruh – cílem je nastavování vnitřních pravidel soužití. Povinnou účast na tomto kruhu mají zástupci dětí a kolegia, nepovinně se může zúčastnit každý člen školy. Podněty pro řešící kruh může přinášet každý člen školy, umísťují se na viditelném místě, stejně jako výstupy.
Krizový poradní kruh – může se svolat kdykoliv, když se vyskytne vážný problém.
Kruh sdílení – účast na něm je dobrovolná, jeho účelem je sdílení zážitků, pocitů, postojů či potřeb.
INSPIRACE
– waldorfská pedagogika
– intuitivní pedagogika